הטלת אחריות שילוחית על מנהלים, קציני בטיחות ובעלי תפקידים בכירים היא אחת הסוגיות המורכבות ביותר בדיני התעבורה. לא פעם מוגשים כתבי אישום כנגד דרגים ניהוליים גם כאשר ברור שהם לא נהגו ברכב בפועל. פסק הדין 73230417 שניתן בבית משפט השלום לתעבורה בעכו, מהווה דוגמה מצוינת לכך שבית המשפט בוחן לעומק את מהות האחריות הפלילית ומבהיר מתי אין מקום לייחס אחריות למי שלא היה הנהג בפועל.
ההכרעה שניתנה שם מהווה חיזוק משמעותי לעיקרון שלפיו אחריות בפלילים חייבת להיות מדויקת, קונקרטית ומבוססת על הנהג האמיתי ולא להסתמך על הנחות או תפקיד ארגוני בלבד. משרד עו״ד זיאד זועבי, מומחה לדיני תעבורה עוסק שנים רבות בטענות מסוג זה ומוביל שורה של הצלחות בתחום ביטול כתבי אישום בטענה להעדר אחריות שילוחית.

ביטול כתב אישום עקב היעדר אחריות שילוחית – כשהוכח מיהו הנהג בפועל!
רישא
נגד חברת כתר אחזקות בע“מ ומספר עובדים הוגש כתב אישום בגין עבירות תעבורה שבוצעו ברכבי החברה, שלפי הנטען היו ליקויים טכניים בכלי הרכב. כתב האישום ייחס לעובדים בכירים (מנהלים, קציני בטיחות, סדרנים וכו‘) אחריות שילוחית – כלומר, אחריות לעבירות שביצעו בפועל נהגים אחרים (עובדים זוטרים יותר).
טענת ההגנה
- המבקשים (העובדים הבכירים) לא נהגו ברכבים בפועל ולכן אין לייחס להם אחריות אישית לעבירות שבוצעו.
- אין בסיס להטיל אחריות על מנהלים, קציני בטיחות או בעלי התפקידים האחרים בחברה בגין עבירות שביצעו הנהגים עצמם.
- בנסיבות אלו, יש לבטל את כתב האישום נגדם.
ביטול כתב האישום
השופט בכר קיבל את הבקשה וקבע עיקרון חשוב בדיני תעבורה:
- כאשר מוכח מיהו הנהג בפועל, אין אחריות שילוחית לבעל הרכב או למנהל.
- לפי סעיף 27(ב) לפקודת התעבורה (לשעבר סעיף 33(ב)), ניתן לראות את בעל הרכב כאילו נהג בו רק אם לא הוכיח למי מסר את החזקה ברכב.
- במקרה זה, היה ידוע מי נהג בפועל, ולכן אין מקום לאחריות שילוחית
"האחריות לפי סעיף 33 לפקודה היא אישית מוחלטת, אך אינה אחריות שילוחית. כאשר הוכח מיהו הנוהג בפועל – הבעלים משתחרר מאחריות“
בהתאם לכך – בוטל כתב האישום נגד הנאשמים 2-9 (העובדים והמנהלים).
דחיית בקשה לעיון בחומר חקירה
- ההגנה ביקשה לעיין בפקודת המבצע של המשטרה (תוכנית האכיפה שבה נעצרו הרכבים).
- בית המשפט דחה בקשה זו:
1. מדובר במסמך פנימי של המשטרה, הקשור לשיטות אכיפה.
2. חשיפתו עלולה לפגוע באינטרס הציבורי ובפעולות האכיפה העתידיות.
3. החומר אינו רלוונטי ישירות להגנת הנאשמים.
סיפא
1. בוטל כתב האישום נגד המבקשים (2-9).
2. הבקשה לעיון בפקודת המבצע של המשטרה נדחתה.
3. נקבע עיקרון חשוב: אין אחריות שילוחית כאשר הוכח מיהו הנהג בפועל!
פסק הדין מהווה חיזוק לעיקרון ההגינות בהטלת אחריות פלילית בדיני תעבורה. בית המשפט העדיף את הצדק הפרטני על פני הטלת אחריות גורפת, וקבע כי רק מי שנהג בפועל יישא באחריות לעבירה.
משרד זיאד זועבי עורך דין תעבורה בקיא בחוק, בפסיקה ולו מספר רב של הצלחות והישגים משפטיים בהתבסס על טענת העדר אחריות שילוחית.
האמור לעיל מוצג כידע כללי בלבד. אין באמור לעיל משום הוראה ו/או ייעוץ ובוודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי קונקרטי או כללי.