שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

החוק מונע דיבור ושימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. העונש על עבירה זו הוא קנס 1000 ₪ ו-8 נקודות. עבירת הדיבור והשימוש בטלפון בזמן נהיגה היא עבירה שמסיחה את דעת הנהג, ויכולה להיות גורם ממשי לתאונות דרכים. משכך, משטרת ישראל נלחמת בעבירה זו והיא משקיעה משאבים רבים לאכיפתה.


מה אסור

-בעת שהרכב בתנועה אסור לנהג להשתמש בטלפון קבוע או נייד.

-בעת שהרכב בתנועה אסור לנהג לאחוז בטלפון קבוע או נייד.

-בעת שהרכב עומד ברמזור אדום אסור לנהג להשתמש ולאחוז בטלפון קבוע או נייד (אם כי קיימת דעה אחרת בעניין לרבות נוהל משטרתי שאוסר מתן דו"ח בעת שהרכב במצב עצירה).   

-בעת שהרכב בתנועה אסור לנהג להצמיד לאוזניו אוזניות המחוברות למכשיר להשמעת צלילים או     קולות.

-בעת נהיגת רכב מנועי אסור להפעיל תצוגה הנראית ממושב הנהג. נהיגה ברכב עם תצוגה הנראית לעין ממושב הנהג מותרת אך ורק אם התצוגה נותקה.

-בעת שהרכב בתנועה אסור למורה נהיגה, בשעת הוראת נהיגה, להשתמש בטלפון קבוע או נייד. 


מה מותר

-מותר לדבר בטלפון בזמן נהיגה רק באמצעות דיבורית. דיבורית היא התקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו. על הדיבורית או הטלפון יהיו במקום יציב באופן שימנע את נפילתו.

-מותר להפעיל תצוגה הנראית לעין ממושב הנהג אם התצוגה נועדה לבקרה או ניווט הרכב.

-מותר לנהג להצמיד לאוזניו אוזניות המחוברות למכשיר שמיעה רפואי.

-מותר למורה נהיגה לדבר בטלפון בזמן נהיגה רק באמצעות דיבורית. על הדיבורית או הטלפון יהיו במקום יציב באופן שימנע את נפילתו.


מה ביחס לנהג אופנוע

באופנועים לא ניתן להתקין דיבורית קבועה. האם קיבוע הטלפון בקסדת הנהג מותרת? מה הדין בשאלה זו?. בתי המשפט חלוקים בסוגיה זו ויש פסיקה שמתירה אך יש גם פסיקה שאוסרת. כיום, עדיין אין פסיקה מנחה מערכאה גבוהה וזה תלוי במידה רבה בשופט שישמע את התיק.  

 

נהיגה בחוסר זהירות

בנוסף לעבירת השימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, משטרת ישראל אוכפת עבירת של נהיגה בחוסר זהירות. העונש על עבירה זו הוא קנס 500 ₪ ו-6 נקודות. תקנה זו חובקת בתוכה מגוון רחב של התנהגויות "מסיחות דעת" שיש בכוחן כדי לפגוע בריכוז הנהג בנהיגה ולהסיחו מהמתרחש בכביש. להלן מספר דוגמאות להתנהגויות "מסיחות דעת" ואסורות בעת נהיגה: 

אסור לאכול, לשתות ולעשן.

אסור להתגלח, להתאפר, להתלבש ולענוב עניבה.

אסור לקרוא מסמכים, ספרים, עיתונים, מפות וכו'.

רשימה זו אינה סגורה והיא יכולה לכלול הסחות דעת אחרות שמסכנות חיי אדם. יחד עם זאת, בעבירה זו, על המשטרה להוכיח, מעבר לכל ספק, שהשוטר הבחין כי הנהג מתנהג באופן שמסיח את דעתו מנהיגה ומהמתרחש בכביש לאורך זמן מה.


אל תודה בביצוע העבירה

זכות ה-"אי הפללה עצמית" היא זכות בסיסית בשיטת המשפט הישראלית. אי הפללה עצמית משמעותה כי הנהג זכאי לשתוק ולא לומר דבר או חצי דבר לשוטר, וכן, זכאי הוא שלא לחתום על הדו"ח.

הלכה למעשה, רוב רובם של הדו"חות/התיקים מגיעים לבית המשפט עם הודאה מפי הנהג בביצוע העבירה. פעמים רבות, הנהג אומר דברים שמשמעותם הודאה בביצוע העבירה מבלי להתכוון לכך. אמרות כמו "לא דיברתי, רק החזקתי את הטלפון" או "רק הסתכלתי מי התקשר" או "הטלפון נפל הרמתי אותו" או "בבקשה תעשה לי משהו בלי נקודות" ואמרות נוספות דומות, יכולות להוות הודאה בביצוע העבירה או לחזק את הראיות כנגד הנהג.

אנו נתקלים במקרים בהם שוטרים אומרים לנהגים כי חתימתם נדרשת לאישור קבלת הדו"ח על ידם. בפועל, עם חתימת הנהג על הדו"ח הוא מאשר כי אמר את כל הדברים שנרשמו בפרק "דברי הנהג" שבדו"ח. בתי המשפט מייחסים חשיבות רבה לאמרה הראשונה והספונטנית של הנהג. על כן, מומלץ לחתום אך ורק כאשר דברי הנהג נרשמים ע"י השוטר במלואם ובמדויק. בכל מקרה אחר, עדיף שלא לחתום על הדו"ח. חשוב לציין כי, מרבית השוטרים אינם נוהגים כך.

אם קיבלתם דו"ח, חשוב להתייעץ עם עו"ד מומחה לדיני תעבורה כדי לבחון את הדו"ח ואת חומר הראיות במטרה לבדוק אפשרות ביטול הדו"ח או הנקודות.

משרד זיאד זועבי-עורכי דין תעבורה עוסק אך ורק בדיני תעבורה ומתמחה בייצוג נהגים שהואשמו בעבירות של שימוש בטלפון בזמן נהיגה. למשרד זיאד זועבי עורכי דין תעבורה מספר רב של הצלחות בתחום זה.


האמור לעיל מוצג כידע כללי בלבד. אין באמור לעיל משום הוראה ו/או ייעוץ ובוודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי קונקרטי או כללי.  

ייעוץ ראשוני

לקבלת ייעוץ ללא התחייבות מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

משרד זיאד זועבי-עורכי דין תעבורה עוסק אך ורק בדיני תעבורה ומתמחה במתן ייעוץ והגנה משפטיים לנאשמים בכל סוגי עבירות התעבורה!