בית משפט השלום לתעבורה בצפת, כבוד השופט יוסף יעקבי, דן לאחרונה, במסגרת תיק מספר ת"ד 989-03-24, בגזר דין מעניין בעניינה של הנאשמת אמאל הייב, שיוצגה בידי עו"ד זיאד זועבי מומחה לדיני תעבורה, שהורשעה בעבירות תעבורה שונות, כולל נהיגה בקלות ראש, סטייה מקו נסיעה, והתנהגות הגורמת נזק וחבלה של ממש.
המקרה מעלה לדיון את שיקולי הפסיקה הנוגעים לחבלה עצמית בתאונה, נסיבות אישיות חריגות ושימוש בסמכות ל- סטייה מפסילת מינימום.
עורך דין זיאד זועבי עוסק אך ורק בדיני תעבורה, מתמחה בייצוג נהגים שהואשמו בגרימה לתאונות דרכים ובסטייה מנורמות הענישה המקובלות בעבירות תעבורה שגרמו לחבלה של ממש.

פרטי המקרה: תאונת דרכים עם חבלה של ממש בכביש 8677
הנאשמת הורשעה על יסוד הודאתה מיום 07/01/2025. על פי כתב האישום, ביום 20/12/2023, סמוך לשעה 06:10, נהגה הנאשמת בכביש מספר 8677. היא נהגה ברשלנות, וכשנכנסה לעקומה ימינה, סטתה מנתיב נסיעתה, התנגשה במעקה בטיחות, ובהמשך סטתה לנתיב הנגדי והתנגשה באוטובוס.
תוצאות התאונה:
* פגיעה בנהג האוטובוס: נהג האוטובוס נפגע ונזקק לטיפול רפואי.
* פגיעה בנאשמת: הנאשמת עצמה נפגעה ונזקקה לטיפול רפואי, כולל אשפוז למשך יממה בגין שבר אורכי בפיבולה, שהצריך אותה להיעזר בקביים.
* נזק לרכבים: שני כלי הרכב המעורבים ניזוקו.
עבר תעבורתי:
לחובת הנאשמת עומדות 14 הרשעות קודמות משנת 1997, כולל עבירות בגין אחזקת טלפון בזמן נהיגה.
טענות ההגנה: מדוע בית המשפט בחר לסטות מפסילת המינימום?
המאשימה (מדינת ישראל) טענה כי יש להעניש בחומרה במקרים בהם נגרמו חבלות קשות. היא עתרה למקם את הנאשמת ברף האמצעי של המתחם, המשתרע בין 3 חודשי פסילה לבין 12 חודשי פסילה בפועל, בצירוף פסילה על תנאי וקנס כספי.
ב"כ הנאשמת, עו"ד זיאד זועבי עורך דין לתאונות דרכים בצפון, טען שיש לסטות מפסילת המינימום הקבועה בחוק ולהסתפק בענישה צופה פני עתיד, מכיוון שרק הנאשמת נחבלה "ממש" וברמת פציעות קלה יחסית. ההגנה הדגישה את נסיבותיה האישיות של הנאשמת כעובדת סוציאלית (עו"ס) לחוק נוער במועצה המקומית טובא זנגריה, וטענה כי רישיונה נחוץ לה באופן קריטי "לטובת הציבור לו היא נותנת שרות", מאחר שבהיעדר רישיון לא תוכל למלא את תפקידה הציבורי החשוב.
קביעת מתחם העונש ההולם
בית המשפט קבע כי:
* ערך חברתי שנפגע: שלמות גופם של משתמשי הדרך.
* נקודת מוצא למתחם: במקרים כאלה, המתחם מתחיל מ-3 חודשי פסילה בפועל (פסילת מינימום קבועה בחוק).
* מקרה חריג: בהתחשב בכך שהנאשמת היא הנפגעת העיקרית, המתחם ההולם נע בין 3 ל-6 חודשי פסילה בצירוף פסילה מותנית וקנס.
עקרון "עונשו משמיים" – משמעות הפגיעה העצמית בגזר הדין
בית המשפט ייחס משקל משמעותי לעובדה כי הנאשמת היא הנפגעת העיקרית בתאונה, חרף הפגיעה גם בנהג האוטובוס. בפסיקות קודמות צוין כי במקרים שבהם נגרמה תאונה בה רק הנאשם נחבל חבלה של ממש, בתי המשפט הקלו בענישתו בשל "שקיבלה את עונשו משמיים". בפסיקה שהובאה לעיון בית המשפט, צוין כי במקרה כזה, הפגיעה הגופנית הקשה של הנאשם מהווה "תזכורת יום יומית למחדליו, וההרתעה שהיא יוצרת גדולה מכל עונש שיושת עליו".
האינטרס הציבורי: חשיבות רישיון הנהיגה לעובדת סוציאלית
עו"ד זיאד זועבי, מומחה ביצוג משפטי בתיקי חבלה של ממש, הצליח לשכנע את בית המשפט לעשות שימוש חריג בסמכותו ולסטות מפסילת מינימום וזאת, לאור מכלול הנסיבות, ובמיוחד לאור הפגיעה הצפויה לציבור עקב שלילת רישיונה של מרשתו, ולאור העובדה כי מרשתו למדה את הלקח.
התוצאה הסופית: פסילה על תנאי בלבד למרות 14 הרשעות קודמות
בית המשפט דן את הנאשמת לעונשים הבאים:
* פסילת רישיון: 3 חודשים פסילה על תנאי. התנאי הוא שהנאשמת לא תורשע במשך 3 שנים מהיום (31/01/2025) בעבירת גרימת תאונת דרכים עם חבלה של ממש או בעבירה לפי התוספות לפקודת התעבורה.
* קנס כספי: 1,500 ₪ לתשלום תוך 90 יום.
פסק הדין מדגיש את האיזון העדין שבין הצורך בענישה והרתעה (במיוחד לאור עברה התעבורתי של הנאשמת), לבין שיקולים של שיקום ואינטרס ציבורי. השימוש החריג בסמכות לסטות מפסילה בפועל, והטלת פסילה על תנאי בלבד, מדגישים כי:
* פגיעה עצמית: חבלת הנאשמת עצמה (שבר ברגל) קיבלה משקל רב כשיקול מקל ("עונשה משמיים").
* אינטרס ציבורי עליון: חשיבות תפקידה של הנאשמת כעו"ס נוער והמחסור בעובדים סוציאליים, הובילו להחלטה להימנע משלילת הרישיון בפועל על מנת למנוע פגיעה בשירות הציבורי החשוב.
פסק דין זה משמש דוגמה להישגיו המשפטיים הבלתי הרגילים של עורך דין לתאונות דרכים בצפון, שמתמחה בתאונות הדרכים, חבלה של ממש ו סטייה מפסילת מינימום.
שאלות ותשובות בנושא חבלה של ממש ופסילת מינימום
מהי פסילת מינימום בעבירת חבלה של ממש?
על פי פקודת התעבורה, נהג שהורשע בגרימת תאונת דרכים עם חבלה של ממש צפוי לעונש מינימום של 3 חודשי פסילה בפועל. עם זאת, בנסיבות מיוחדות, בית המשפט מוסמך להורות על פסילה קצרה יותר או על תנאי בלבד.
מה המשמעות של "עונש משמיים" בגזר דין תעבורה?
זהו מונח משפטי המתייחס למקרים בהם הנאשם עצמו נפצע קשה בתאונה שגרם. במקרה כזה, כמו בתיק של אמאל הייב, בית המשפט עשוי להקל בעונש מתוך הבנה שהפציעה והסבל של הנאשם מהווים גורם מרתיע ומעניש בפני עצמם.
האם נסיבות אישיות יכולות למנוע שלילת רישיון בפועל?
כן. כפי שניתן לראות במקרה זה, תפקידה של הנאשמת כעובדת סוציאלית והצורך הציבורי בהמשך עבודתה היוו שיקול מכריע עבור השופט יוסף יעקבי להסתפק בפסילה על תנאי כדי לא לפגוע בשירות הציבורי.
כיצד עורך דין תעבורה יכול לסייע בתיקי חבלה של ממש?
עורך דין מומחה, דוגמת עו"ד זיאד זועבי, בקיא בפסיקה ובדרכים לשכנע את בית המשפט לסטות מנורמות הענישה המקובלות. הייצוג המשפטי מתמקד בהצגת נסיבות אישיות חריגות ואיזון בין האינטרס הציבורי לצורכי השיקום של הנהג.
מעורבים בתאונה עם חבלה של ממש? אל תסתכנו בפסילה ממושכת. צרו קשר עוד היום עם משרד עו"ד זיאד זועבי לייעוץ משפטי מקצועי
עו"ד תעבורה זיאד זועבי מתמחה בייצוג משפטי בתיקי חבלה של ממש, בקיא בחוק, בפסיקה ובנהלי משטרת ישראל הנוגעים לעבירות תאונות הדרכים וסטייה מ- פסילת מינימום. המשרד מוביל ומתמחה באופן בלעדי בדיני תעבורה מזה כ-25 שנים. המשרד מומחה לייצוג בעבירות תנועה חמורות ובתאונות דרכים בכל הערכאות המשפטיות. המשרד ידוע בניסיונו העשיר בניהול הוכחות וביצירת תקדימים משפטיים משמעותיים בתחום התעבורה, תוך חתירה בלתי מתפשרת להשגת התוצאה המשפטית הטובה ביותר עבור לקוחותיו.
האמור לעיל מוצג כידע כללי בלבד. אין באמור לעיל משום הוראה ו/או ייעוץ ובוודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי קונקרטי או כללי.