נקודות משרד הרישוי

שיטת הניקוד

עבירות תעבורה מתחלקות לשתיים: האחת, הודעת תשלום קנס, והשנייה, הזמנה לבית משפט. בשני המקרים הנהג מקבל את עונשו בגין ביצוע העבירה- הן על ידי תשלום קנס והן על ידי עונשים שונים שנגזרים עליו בבית המשפט.

בנוסף לעונשים המוטלים על הנהגים בגין עבירות תעבורה שביצעו, משרד הרישוי, באמצעות מערכת שיטת הניקוד, מוסמך להטיל סנקציות עונשיות נוספות בגין אותן עבירות בדיוק. 

יוצא כי, הנהגים נענשים פעמיים בגין אותו מעשה, וזאת בניגוד לעקרון "שלא דנים פעמיים בשל מעשה אחד". סוגיה זו מעלה שאלה משפטית מעניינת ביחס לחוקיות שיטת הניקוד ולחוקיות הסנקציות העונשיות שמשרד הרישוי מטיל על הנהגים באמצעותה. יחד עם זאת, נכון להיום, שיטת הניקוד תקפה ומופעלת, ע"י משרד הרישוי, כנגד נהגים, ומן הראוי להכירה ולנסות להימנע מגזירתה.

מרבית עבירות התעבורה נושאות בצידן נקודות שנרשמות במשרד הרישוי. הנקודות נעות בין 2 ל- 10 נקודות וזאת בהתאם לחומרת העבירה. בהתאם לשיטת הניקוד, ככל שהנהג צובר יותר נקודות כך הסנקציות כנגדו מחריפות יותר.

הסנקציות העונשיות בהתאם לשיטת הניקוד (אמצעי התיקון):

  • נהג שצבר עד 10 נקודות לא מוטל עליו אמצעי תיקון.
  • נהג שצבר 12 עד 22 נקודות מחויב בקורס נהיגה נכונה בסיסי שאורך 12 שעות לימוד.
  • נהג שצבר 24 עד 34 נקודות מחויב בקורס נהיגה מתקדם שאורך 12 שעות לימוד.
  • נהג שצבר 36 נקודות ומעלה מחויב בפסילת רישיון נהיגה ל-3 חודשים, מבחן עיוני (תיאוריה) ושני הקורסים.
  • נהג שצבר 36 נקודות פעם נוספת תוך 6 שנים מחויב בפסילת רישיון נהיגה ל-9 חודשים, מבחן עיוני (תאוריה), מבחן מעשי (טסט), מבחני המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ושני הקורסים. חישוב 36 הנקודות בפעם השנייה יחל מיום ביצוע העבירה האחרונה שבגינה נפסל בפעם הראשונה למשך 3 חודשים.

מתי וכיצד נמחקות הנקודות במשרד הרישוי?

הנקודות התקפות הרשומות לחובת הנהג יימחקו לאחר ביצוע אמצעי התיקון הנדרש (ככל שקיים) וחלוף פרק זמן לפי הפירוט הבא:

  • עד 20 נקודות- הנקודות יימחקו בחלוף שנתיים.
  • 22 נקודות ומעלה- הנקודות יימחקו בחלוף 4 שנים.
  • 36 נקודות בפעם השנייה כאמור לעיל- הנקודות יימחקו בחלוף 6 שנים.

האם משרד הרישוי יכול לטעות?

הניסיון מלמד כי, רבים המקרים בהם חישובי משרד הרישוי לנקודות שגויים, שכן, אלה מבוצעים בידי מחשב. מחשב משרד הרישוי יכול לחשב נקודות שנצברו לפני שנים רבות בניגוד לחוק. התוצאה היא שהודעות על אמצעי תיקון לרבות פסילות של 3 חודשים ו-9 חודשים נשלחים ע"י משרד הרישוי לנהגים תמימים שלא כחוק.

קבלת הודעה על פסילת רישיון הנהיגה אינה סוף פסוק. פנייה לעו"ד מומחה בדיני תעבורה יכולה להביא לביטול הסנקציות העונשיות של שיטת הניקוד לרבות פסילת רישיון הנהיגה.

כיצד לא להיכנס למלכודת "שיטת הניקוד" מלכתחילה?

נהג שמקבל דו"ח תעבורה, יכול לפנות לעו"ד מומחה לדיני תעבורה וזה יפעל להמרת סעיף האישום לעבירה קלה יותר שאין בחובה נקודות, וכך לא יירשמו לחובתו נקודות במשרד הרישוי.

יחד עם זאת, במקרה זה, כדאי לפנות לעו"ד מומחה לדיני תעבורה בתוך 90 ימים מיום ביצוע העבירה. עדיף לעשות כן בסמוך לקבלת הדו"ח ולא להמתין עד ליום האחרון. כמו כן, אסור לשלם את הדו"ח, שכן, תשלומו יהווה הודאה בביצוע העבירה וקבלת העונש שלצידה לרבות הנקודות.

 אל תודה בביצוע העבירה

זכות ה-"אי הפללה עצמית" היא זכות בסיסית בשיטת המשפט הישראלית. אי הפללה עצמית משמעותה כי הנהג זכאי לשתוק ולא לומר דבר או חצי דבר לשוטר, וכן, זכאי הוא שלא לחתום על הדו"ח.

הלכה למעשה, רוב רובם של הדו"חות/התיקים מגיעים לבית המשפט עם הודאה מפי הנהג בביצוע העבירה. פעמים רבות, הנהג אומר דברים שמשמעותם הודאה בביצוע העבירה מבלי להתכוון לכך.

אנו נתקלים במקרים בהם שוטרים אומרים לנהגים כי חתימתם נדרשת לאישור קבלת הדו"ח על ידם. בפועל, עם חתימת הנהג על הדו"ח הוא מאשר כי אמר את כל הדברים שנרשמו בפרק "דברי הנהג" שבדו"ח. בתי המשפט מייחסים חשיבות רבה לאמרה הראשונה והספונטנית של הנהג. על כן, מומלץ לחתום אך ורק כאשר דברי הנהג נרשמים ע"י השוטר במלואם ובמדויק. בכל מקרה אחר, עדיף שלא לחתום על הדו"ח. חשוב לציין כי, מרבית השוטרים אינם נוהגים כך.

האמור לעיל מוצג כידע כללי בלבד. אין באמור לעיל משום הוראה ו/או ייעוץ ובוודאי שאינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי קונקרטי או כללי. 

ייעוץ ראשוני

לקבלת ייעוץ ללא התחייבות מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

משרד זיאד זועבי-עורכי דין תעבורה עוסק אך ורק בדיני תעבורה ומתמחה במתן ייעוץ והגנה משפטיים לנאשמים בכל סוגי עבירות התעבורה!